fredag 24. april 2015

3 måter å ta skikkelig helg på

Om cirka 6 timer er en av de tyngste ukene på lesesalen/hjemmekontoret denne våren over.

På ukas siste hverdag kan motivasjonen være ekstra lav, men i dag trenger jeg å sette inn et høyere gir enn de andre dagene, så jeg deler en 3-trinns strategi for god belønning.

Jeg håper den kan være til inspirasjon for dere andre som venter på friheten - og ikke minst til dere som jobber med noe i helga, og må vente litt lenger før skuldrene senker seg ordentlig. Når det er sagt, så håper jeg dere unner dere en fredagsmarkering uansett!

Et godt soundtrack for å innlede og avslutte arbeidsdagen er alfa omega for meg.

Når jeg sitter på banen etter endt dag vil jeg høre noe som pepper meg opp til å komme inn døra hjemme. Ingrid Michaelsons "Home" kan nesten virke litt pompøs i sin hyllest, og handler kanskje mest om en trygg havn i overført betydning, mer enn den leiligheten man låser seg inn i hver dag. Men jeg synes låta er så vakker, og jeg synes budskapet er så fint at det passer uansett.



2







                    + GIN = 










Gin Gimlet. Dette må være den enkleste fredagsdrinken av dem alle, bortsett fra en alkoholfri drink, selvfølgelig - og det skal man heller ikke kimse av. Men kombinasjonen av søt, barnslig lime cordial og besk, voksen gin er rimelig perfekt i mine øyne - sammen eliminerer ingrediensene problemene jeg har med smaken av dem hver for seg. Likte du Taveners Fruit Drops som barn, vil du like denne.

I kveld vil jeg antagelig velge å drikke denne drinken foran TV'en. Ikke så glamorøst kanskje - men samtidig, hvem drakk mer drinker foran TV'en enn Mad Mens Betty Draper? Fremgangsmåten min er som følger, knapt en oppskrift:

Fyll et lite glass med isbiter

Mål opp ønsket mengde gin i et målebeger. Ikke mer enn 4 cl, men 2,5 cl er min mengde.

Hell ginen over isbitene. Fyll på med tilsvarende mengde lime cordial.

Rør lett med baksiden av en skje, eller sving glasset lett i hånden så isbitene klirrer.

Helgestemning med en gang!


Min standard fredagspositur, gjerne med ansiktsuttrykket til Luke.


















På fredager vil jeg bare ha det vennlige og lettfordøyelige, og er en sucker for 30-minutters tv-programmer med et persongalleri som får meg til å le. Norge Rundt, anyone? Neida, jeg snakker selvfølgelig om Sit-coms - men helst varianten uten latterspor. Mange har visstnok falt av Modern Family-vogna, men jeg er ikke en av dem. På Sumo slippes det en episode fra den nyeste sesongen hver fredag. Perfekt timing! Ikke alle gidder å betale for Sumo, men eldre episoder på Netflix eller tv gjør også susen for meg. Jeg tar meg faktisk i å le enda mer andre gang jeg ser en episode - det er gjerne i de små, nesten ikke merkbare kommentarene jeg synes den beste humoren ligger. Fredagskvelden innledes med the Dunphys, drink in hand.


God helg! 
Måtte fredagen bringe deg minst tre gode ting som gir deg riktig helgefølelse.

1 kommentar:

  1. Jeg elsker den sangen! <3 Hurra for bloggeKristine!

    SvarSlett